reklama

Najlepšia cyklistika v okolí Bratislavy I. (Marchfeldkanal-Radweg)

Žiť v Bratislave a nemať bicykel je chyba. Metropola Slovenska ponúka skvelé možnosti pre rekreačnú cyklistiku. Jedna z najhodnotnejších cyklotrás v jej okolí sa cyklistom odomkla pred štyrmi rokmi, keď otvorili Cyklomost slobody

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)
Záver cyklotrasy Marchfeldkanal-Radweg v pozadí s Devínskou Kobylou.
Záver cyklotrasy Marchfeldkanal-Radweg v pozadí s Devínskou Kobylou. (zdroj: luk)

V pláne bola už dlhšie, odsúval som ju však. Najmä som pochyboval, že môže byť niečo zaujímavé na šiestich desiatkach kilometrov popri zavlažovacom kanáli cez rovinaté Moravské pole. Mýlil som sa. Marchfeldkanal-Radweg sa oplatí zdolať a zaradiť do každoročného cyklistického kalendára. Je vzorovou ukážkou, ako cyklotrasy robiť.

Z dvoch trás, ktoré prepájajú Viedeň a Bratislavu (prvou je Donauradweg) je rozhodne tou zaujímavejšou, i keď náročnejšou. Základom vydarenej cyklotrasy je pointa. Tou môže byť dosiahnutie významného bodu, prejdenie okruhu, prekonanie ťažkého alebo, naopak, prejdenie atraktívneho miesta. V tomto prípade je point viac.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide o jednodňový cykloprechod z hlavného mesta jednej krajiny do hlavného mesta druhej. Tiež o úplné prejdenie marchfeldského kanála, čo je unikátne technické dielo. Marchfeldkanal-Radweg navyše vedie krajinou so značnou kultúrnou hodnotou a nemá slabé miesto. Je atraktívna v podstate od prvého kilometra po posledný.

Prekvapilo ma, že hoci cyklotrasa pretína severný okraj Viedne, vedie takmer výlučne prírodným prostredím. S civilizáciou sa stretá len na niekoľkých miestach. Zaujímavou môže byť aj preto, že okrem cestovateľskej, predstavuje aj pomerne veľkú športovú výzvu. Z celkovej dĺžky 62,5 kilometra je odhadom 85 percent v teréne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celodenný výlet

Trasa vedie po rakúskych makadamových cestičkách a chodníkoch. Je vhodná pre krosové, trekingové a horské bicykle. Aj napriek kvalitnému povrchu je putovanie rozhodne pomalšie a namáhavejšie ako po asfalte. Túra môže navyše presiahnuť aj dĺžku 100 kilometrov, a to v závislosti od toho, akým spôsobom sa na cyklotrasu trasu napojíte a kde na Slovensku výlet ukončíte. V mojom prípade mala celkovo zhruba 80 kilometrov.

Pre väčšinu cyklistov pôjde o celodennú akciu. To dupľuje aj náročnejšia logistika zahŕňajúca prepravu do Viedne s bicyklami. Marchfeldkanal-Radweg začína v Langenzersdorfe na severnom okraji metropoly Rakúska a končí pri zámku Schloss Hof neďaleko Devínskej novej Vsi. Táto mestská časť Bratislavy je pre slovenského cyklistu ideálnym nástupným bodom. Priamo odtiaľto sa môžete odviezť ráno vlakom do Viedne a túru tu popoludní aj ukončiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ja v Devínskej Novej Vsi žijem. Prejazd cyklotrasy som naschvál naplánoval tak, aby bol dojazd skoro až za tmy. Večere sú na marchfeldskom kanáli najkrajšie. Pochopíte to, ak to osobne zažijete. Rakúšania, ktorí k cyklotrase ponúkajú na internete mapu a sprievodcu v slovenčine odporúčajú ako transportný prostriedok ich rýchloloď Twin City Liner premávajúcu medzi Viedňou a Bratislavou. Našinec kvôli cene uprednostní vlak.

Ukážkový marketing

Oproti slovenským železniciam netreba v rakúsku platiť za prepravu bicykla. Marchfeldský kanál sa začína na mieste, kde Dunaj vteká do Viedne a rozdeľuje sa do dvoch korýt oddelených dlhým Dunajským ostrovom (Donau insel). Najvýhodnejšie je vystúpiť z vlaku na zastávke Viedeň – Stadlau a odtiaľ sa vydať nahor rekreačnou zónou popri Starom Dunaji (Alte Donau) až k tomuto bodu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rakúšania sú, čo sa týka turistického ruchu niekde inde ako Slováci. To pochopíte aj na tejto cyklotrase. Zapôsobilo na mňa už jej označenie. Po celej dĺžke je každého pol kilometra zabetónovaný v zemi masívny oceľový stĺp – kilometrovník. V porovnaní so zväčša plastovými smerovníkmi na slovenských cyklotrasách, ktoré v pravidelných intervaloch olamujú neprajníci je to poriadny kontrast.

Marketing je ukážkový. Trasa je rozdelená do šiestich tematických častí. Venované sú marchfeldskému kanálu ako technickému dielu, bitke s vojskami Napoleona, ktorá sa tu odohrala v roku 1809, tunajším vyhláseným pestovateľom zeleniny, prírode na Moravskom poli, ktorá zahŕňa chránené územie vzácneho dropa fúzatého, miestnym umelcom maľujúcim obrazy na osvetlené sklo, či historickým pamiatkam na kanáli - zámkom Niederwieden a Schlos Hoff.

Propagácia regiónu sa pritom neobmedzuje iba na informačné tabule, ktoré sú v tomto prípade výpravné. Po trase je rozosiatych aj rad ďalších objektov - cyklomapy, odpočinkové miesta a napríklad aj barokový rám na vytvorenie vtipného portrétu cyklistu, či digitálne počítadlo rátajúce cyklistov, ktorí prešli po trase za deň a celú cyklistickú sezónu.

Starostlivosť o krajinu

Veľkým prekvapením pre mňa bol samotný marchfeldský kanál. Predstavoval som si ho ako monotónne, desiatky kilometrov dlhé sypané hrádze s vodným tokom uprostred. Tvorcovia však sa však rozhodli stavať nielen vodohospodárske dielo, ktorá má priviesť na Moravské pole životodarnú vlahu a ochrániť ho pred záplavami, ale aj významný krajinotvorný prvok.

Jasné to je už hneď v úvode. Cyklotrasa pretína niekoľko viedenských mestských častí, ja som však mal pocit, že som v lužnom lese, pri nejakom dunajskom ramene. Kanál sa kľukatí, na jeho toku je viacero ostrovov, všade samé romantické, zelené zákutia, drevené mosty pre peších a cyklistov, úplné ticho. Keby vám niekto rozviazal šatku, ktorú ste mali predtým na očiach neuveríte, že ste v hlavnom meste Rakúska.

Marchfeldkanal-Radweg
Marchfeldkanal-Radweg 

Krajina sa stále mení a s ňou aj výhľady. Okolo kanála je aj po opustení Viedne veľa zelene. Stále je čo sledovať v bezprostrednej blízkosti, aj na obzore. Asi najväčším zážitkom je starostlivosť o krajinu. Polia sú obrobené tak dôkladne, akoby to bola záhradka pred domom. Navyše, každú chvíľu na nich rastie niečo iné. Burinu nie je možné nájsť nikde. Každý kúsok kanála aj jeho okolia bol vzorne vykosený. Pre našinca je to nepochopiteľné.

Kvalita cyklotrasy je vysoká. Jamu alebo mláku by ste hľadali zbytočne. Väčšina križovaní s cestami je mimoúrovňová, čo na Slovensku nezažijete. Rakúšania, napríklad, neváhali postaviť v závere trasy pri zámku Schlos Hoff osobitný most pre bicykle hneď vedľa cestného. Ide pritom o málo frekventovanú okresku, po ktorej prejde tak jedno auto za štvrť hodiny.

Mimo civilizácie

Cyklotrasa odbočuje od kanála do civilizácie iba na dvoch miestach, a to do dedín Leopoldsdorf a Haringsee. Práve neďaleko Leopoldsdorfu je aj železničná zastávka. Tú možno využiť na núdzový návrat, alebo i ako nástupný bod na trasu, ak chcete prejsť len jej druhú polovicu. Inak trasu nie je možné nijako skrátiť. Predstavuje totiž najpriamejšiu líniu na Slovensko. Na to treba pamätať najmä pri neistej predpovedi počasia.

Na pamäti treba mať aj ďalšiu vec. Marchfeldkanal-Radweg vedie v otvorenej krajine, kde vietor nie je zanedbateľným faktorom. V okolí Bratislavy je časté juhovýchodné prúdenie, čo v prípade tejto cyklotrasy znamená putovanie proti vetru. Je dobré zvoliť si deň, keď silno nefúka. V ideálnom prípade taký, keď je severozápadné prúdenie, čo znamená vietor do chrbta.

Priamo na cyklotrase nie sú možnosti občerstvenia s výnimkou vyššie spomenutých dedín a záveru v Schlos Hoffe či Devínskej Novej Vsi. Na viacerých miestach sa dá k nemu odbočiť, niektoré odbočky sú označené. Tiež priamo na trase nie je možnosť doplniť zásoby vody. Treba si tiež uvedomiť, že v menších dedinách na Moravskom poli nie sú potraviny ani žiadne pohostinstvo. Takže netreba podceniť vlastné zásoby.

Marchfeldkanal-Radweg je plnohodnotným celodenným cyklistickým výletom so všetkým, čo k tomu patrí. Cyklotrasa v celej svojej dĺžke rozhodne nie vhodná pre rodiny s deťmi, ako sa o nej píše v propagačných materiáloch. Je ukážkou toho, že aj rovina môže mať cyklistické čaro, ak je taká poetická ako Moravské pole. Tento zážitok rozhodne odporúčam.

Marchfeldkanal-Radweg

Langenzersdorf – Schlos Hoff

Dĺžka: 62,5 kilometra

Profil: rovina

Typ trasy: makadamové cesty

Obtiažnosť: ťažká

Hodnotenie: *** 

Ľuboš Kostelanský

Ľuboš Kostelanský

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Novinár, pôsobil ako šéfredaktor Trenčianskych novín, redaktor Pravdy a neskôr aj Hospodárskych novín. Toho času v službách TASR. Žije v Bratislave. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu