reklama

Bratislave utekajú cez polepené autobusy státisíce

Tri štvrtiny z vlaňajších príjmov agentúry Recar Bratislava, ktorá predáva reklamu v bratislavskej MHD ostali v súkromných rukách. Mestský prepravca je spokojný.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (26)

Viac ako šesť rokov po privatizácii agentúry, ktorá má exkluzívne na starosti predaj reklamy v bratislavskej mestskej hromadnej doprave je realita za očakávaniami. Za dlhší koniec neťahá Dopravný podnik Bratislava (DPB) ale súkromník.

V závere roku 2007 zrealizoval vtedajší šéf mestského prepravcu Branislav Zahradník priamy predaj akcií spoločnosti Recar. Reklamná agentúra BigBoard v nej postupne získala 79-percentný podiel. Očakávania boli, že privátny vlastník s medzinárodným zázemím zveľadí príjmy DPB z reklamy, alebo aspoň nedopustí ich prepad.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dovtedy mával DPB zo svojej akciovky ročný príjem od asi 10 do 20 miliónov korún, čo je v prepočte 332 tisíc eur až 664 tisíc eur (Zdroj: Pravda 8.10.2008). V roku 2007 to bolo konkrétne zhruba 400 tisíc eur (Zdroj: Trend 4.11.2008). Po šiestich rokoch je dopravný podnik od takejto injekcie do svojho rozpočtu vzdialený. Vlani z prenájmu reklamných plôch získal iba 344 545 eur.

Aj túto sumu prezentuje ako úspech. Pôvodne totiž plánoval, že z Recaru dostane 265 tisíc eur. „Príjmy boli vyššie o 79 545 eur, čo predstavuje plnenie plánu na 130 percent,“ tlmočila spokojnosť hovorkyňa podniku Zuzana Vachová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V Brne dva krát viac

DPB nevychádza dobre ani z porovnania s metropolou susednej Moravy – blízkym Brnom. Obidva mestá sú pritom podobné veľkosťou (Bratislava má cez 400 tisíc obyvateľov, Brno niečo pod 400 tisíc), typmi dopravy (obe mestá majú električky, trolejbusy a autobusy), vozovým parkom (Bratislava mala vlani 618 vozidiel, Brno 765), dopravnými výkonmi (Bratislava vlani 45,1 milióna vozkm, Brno 36,4 milióna vozkm).

Dopravný podnik mesta Brna (DPMB) vlani utŕžil za reklamu 21, 473 milióna Kč, čo je v prepočte zhruba 772 tisíc eur. Je to viac ako dvojnásobok toho, čo dokázal z reklamy vyťažiť DPB. Možných vysvetlení takéhoto rozdielu je viacero. V Bratislave nedokážu predať toľko reklamy ako v Brne, majú nižšie ceny, alebo sa viac dostane k sprostredkovateľom biznisu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Overiť tieto hypotézy nie je jednoduché. Kým v Brne je cenník reklamy zverejnený na webe dopravného podniku, BigMedia (dcéra BigBoard) ani DPB ceny takto neukazujú. Z ponuky na celoplošnú reklamu (úplne oblepený dopravný prostriedok), ktorú sa mi podarilo získať vyplýva, že Bratislava predáva tento reklamný formát nezanedbateľne drahšie ako Brno.

V Brne si prenajmete veľký kĺbový autobus na jeden rok za 150 tisíc českých korún (5 385 eur), krátku električku za 230 tisíc českých korún (8 258 eur) a električkovú súpravu s dvoma vozňami za 300 tisíc českých korún (10 771 eur).

V našom hlavnom meste je cena jednotná – olepený kĺbový autobus alebo električka vás vyjde ročne na 14 000 eur. Cena je bez DPH a predstavuje iba samotný prenájom plochy vozidla, nie zhotovenie a umiestnenie reklamy. Za tlač celoplošného vizuálu BigMedia pýta 1 900 eur, za inštaláciu a následnú demontáž polepu potom 2 100 eur (rovnako bez DPH).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Záplava celoplošnej reklamy

V Brne ďalej nemali problém spresniť, aké typy reklamy a v akých množstvách a objemoch vlani predali. V Bratislave som sa k týmto údajom nedopracoval. Neposkytla ich hovorkyňa DPB ani BigMedia. Vykonal som aspoň vlastný mini audit týkajúci sa práve „celoplošky“. Ukázal, že Bratislava v porovnaní z Brnom v jej predaji nezaostáva.

Brniansky dopravný podnik uzavrel vlani 30 zmlúv na celoplošnú reklamu. V auguste som v uliciach hlavného mesta narátal 35 úplne oblepených autobusov, alebo električiek. Je pritom pravdepodobné, že môj mini audit neodhalil všetky „celoplošky“. Rovnako je dôvodné predpokladať, že za celý rok ich bude ešte viac.

Ako BigMedia vysvetľuje na svojom webe, celoploška je reklama predurčená na imiždotvorné a dlhodobé kampane podporujúce značku. Potvrdzuje to aj príklad jedného zo zákazníkov DBP – Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. To si pri príležitosti 10. výročia vstupu Slovenska do EÚ objednalo jeden oblepený kĺbový autobus na celý rok 2014.

Hovorca zastúpenia Andrej Králik mi vysvetlil, že zaplatili Recaru 21 900,80 eur bez DPH. V tejto sume je zarátaná i výroba reklamy, prenájom vnútorných plôch v autobuse (plagáty), plochy dvoch LED obrazoviek v autobuse a zdarma wifi pre cestujúcich.

Ak by všetci zákazníci, ktorým momentálne jazdí po Bratislave celoploška mali zaplatený celý rok ako Európska komisia, Recar by zo samotného prenájmu utŕžil 490 tisíc eur bez DPH. Vlani pritom dopravnému podniku poslal o 145 tisíc eur menej.

Ak by to nebolo až také optimistické a polovica zákazníkov by mala napríklad zaplatenú polročnú reklamu (tu je cena 8 500 eur bez DPH) a polovica zákazníkov celoročnú stále ide o 393.750 eur pre Recar. To je o 50 tisíc eur viac ako vlani získal z reklamy DPB.

Len štvrtina tržieb

Celoploška pritom predstavuje iba časť reklamného koláča. Paleta indorových a outdorových reklamných produktov, ktoré sa v bratislavskej MHD predávajú je omnoho širšia. Napríklad v Brne sú najžiadanejšie letáky a fólie s rozmerom 220x60 cm, takzvané Queen size folie. Z nich a z reklamy na stožiaroch a zábradliach utŕžili v Brne vlani 6,705 milióna českých korún (zhruba 241 tisíc eur).

Pred privatizáciou Recaru platilo, že tento odvádzal mestskému prepravcovi polovicu tržieb. Výhoda predaja firmy mala spočívať vo zvýšení tohto podielu na 55 percent. Plusom tiež malo byť, že súkromník garantuje DPB čosi ako paušál v podobe minimálneho odvodu tržieb na úrovni priemeru odvodov z posledných troch rokov.

„DPB sú garantované ročné príjmy, ktoré nie sú ovplyvnené nepriaznivou situáciou na reklamnom trhu (v posledných rokoch sa reklamný trh prudko prepadáva). Napriek tomu sa tržby pre DPB darí zvyšovať,“ napísala hovorkyňa Vachová. V prípade prekročenia paušálu sú príjmy garantované podľa zmluvných plnení, doplnila.

Výhodou tiež podľa Vachovej je, že DPB nemá žiadne náklady spojené so zabezpečením, údržbou, inštaláciou reklamných nosičov vo vozidlách a tiež žiadne náklady spojené so mzdami obchodného oddelenia, akvizičného oddelenia, finančného oddelenia, či produkčného oddelenia.

Pohľad na minulý rok ukazuje, že mestský prepravca získal z Recaru len menšiu časť tržieb – vôbec nie 55 percent ako sľuboval Zahradník. Podľa dostupných údajov na internete (finstat.sk) mala totiž spoločnosť Recar Bratislava vlani tržby a výnosy vo výške 1 439 254 eur. DPB získal iba štvrtinu z tejto sumy. Zvyšok – viac ako milión eur ostal privátnemu majiteľovi reklamky.

Recar predáva aj reklamu v iných slovenských mestách, z ktorej by mal platiť odvody tamojším prepravcom. Existuje dnes aj spoločnosť Recar Slovensko, ktorá mala vlani tržby a výnosy 570 676 eur.

Súkromník nepomáha

Čo sa týka zisku, ten Recar Bratislava vykázal vo výške 67 051 eur. DPB ako minoritný akcionár z neho podľa výročnej správy vo forme dividend dostal šestinu - 11 719 eur (výročná správa podniku).

Faktu, že kríza v tejto oblasti sa skončila (a teda už neplatia slová hovorkyne DPB o prudkom prepade trhu) napovedá aj skutočnosť, že tržby Recaru vlani narástli o takmer štvrť milióna eur. V roku 2012 si ich totiž zaknihoval vo výške 1209 497 eur.

„V dnešnom globalizovanom svete – trhu je predaj akéhokoľvek úzko zameraného tovaru, či služby samostatnou obchodnou jednotkou takmer nemožný, prípadne neefektívny, v lepšom prípade málo výnosný,“ vysvetlila hovorkyňa DPB prečo reklamu nepredávajú sami, ale výlučne cez súkromníka.

Hovorkyňa brnianskeho dopravného podniku Linda Hailichová mi naopak uviedla, že „ o predaji reklamných plôch výhradne cez externého dodávateľa neuvažujú“. S agentúrami len spolupracujú za províziu. Reklamu ale predávajú aj sami. Tento príklad ukazuje, že pohľad bratislavských manažérov DPB nemusí byť správny.

Hospodárenie mestského prepravcu sa vlani mohlo viac priblížiť k vyrovnanému (podnik si zaknihoval stratu vo výške 984 026 eur) ak by sa jeho manažéri inšpirovali v Brne a dokázali byť takto úspešní. Fakt, že s reklamou v bratislavskej MHD nie je všetko v poriadku podporujú aj tajnosti a netransparentnosť okolo nej.

Ak je bratislavský dopravný podnik manažovaný tak ako jeho reklamné plochy nemožno sa až tak diviť, že naša hromadná doprava nie je na úrovni akú vidíme na západ od nás. A to je Bratislava tohtoročných údajov Eurostatu piatym najbohatším mestom spomedzi európskych metropol (na základe porovnania HDP) a po prvý krát predbehla aj susednú Viedeň.

Doplnené 27. augusta 2014:

Po vyjdení tohto blogu sa mi ozval zástupca vlastníka Recaru Bratislava, ktorý predtým so mnou nekomunikovali. Tentokrát osobne predseda predstavenstva spoločnosti Richard Flimel (vlastník televíznej skupiny JoJ). Povedal mi, že on je vlastníkom agentúry.

Flimel vyjadril nespokojnosť s mojim blogom. Odmietol ale moju ponuku, aby naň písomne reagoval. Zároveň odmietol zverejnenie zmluvy, na základe ktorej spolupracujú s Dopravným podnikom Bratislava (podľa zákona nemusí byť zverejnená). Nedozvedel som sa ani to, ako presne je stanovený odvod Recaru pre mestského prepravcu.

Šéf agentúry vysvetlil, že nie je možné, aby odvádzali dopravnému podniku 55 percent z ich celkových tržieb - za tejto podmienky by bolo pre nich podnikanie neprijateľné. Pred určením výšky odvodu sa preto tržby podľa jeho slov očisťujú od niektorých položiek. Nedozvedel som sa akých.

Flimel nebol ochotný spresniť podrobnosti toho, aké druhy reklamy a v akých cenách vlani predali. Zdôvodnil to konkurenčným prostredím. Minuloročný odvod pre DPB vo výške 344 545 eur označil za zodpovedajúci situácii na reklamnom trhu v hlavnom meste. Výraznejšie viac by podľa neho nedokázal priniesť nikto a už vôbec nie DPB, keby reklamu predával sám. Fakt, že to je menej ako v roku 2007 je z jeho pohľadu daný objektívnym poklesom reklamného trhu v posledných rokoch.

Napokon, moje porovnanie brnianskeho dopravného podniku s bratislavským je podľa Flimela nekorektné, pretože ide o porovnanie celkových tržieb s čistým výnosom. V konečnom dôsledku sú minimálne tak isto úspešní, zdôraznil. Tvrdí, že vysokou položkou je napríklad tlač reklamných materiálov. V prípade Recaru Bratislava šlo údajne vlani o výdaje na úrovni 300 tisíc eur, činnosti si objednáva externe.

Doplnené 28. augusta 2014:

Z Dopravného podniku Bratislava mi zaslali stanovisko spoločnosti Bigmedia k môjmu blogu. Zverejňujem ho v plnom znení:

Dobrý deň,

naša spoločnosť sa ohradzuje voči blogu webe denníka SME zo dňa 27.08.2014. Článok ,, Bratislave utekajú cez polepené autobusy státisíce,,

Dovoľujeme si tvrdiť že informácie sú zavádzajúce .

Suma, ktorá sa spomína, je obrat spoločnosti, to znamená, že vôbec nezohľadňujete nákladové položky spoločnosti ako je napr. Tlač, Inštalácia, Odinštalácia, Prevádzkové náklady či Agentúrne provízie. ( napr. len tlač, inštalácia a odinštaláciou tvorí náklad cca. 1/3 obratu spoločnosti ).

Pri udávaní čísla v Brne je teda nutné konštatovať že sa jedná o obrat a tým pádom je celá časť článku o porovnaní zavádzajúca. Ak si z obratu cca. 700 tisíc Eur všetky náklady odrátate, tak zistíte, že ziskovosť na základe porovnania, ktoré sa spomína v článku, je v prospech Dopravného podniku mesta Bratislava.

Naša spoločnosť si vysoko váži spoluprácu s Dopravným podnikom Bratislava a preto článok považujeme nielen za neprofesionálny v rámci novinárskej etiky, ale aj ako pokus o očiernenie oboch spoločností.

S pozdravom ...

Ivan Akimov

Zástupca obchodného riaditeľa

Bigmedia / Bigboard / Recar / Akzent Media / Handy Media

Ľuboš Kostelanský

Ľuboš Kostelanský

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Novinár, pôsobil ako šéfredaktor Trenčianskych novín, redaktor Pravdy a neskôr aj Hospodárskych novín. Toho času v službách TASR. Žije v Bratislave. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu