Bežecké trate Volkswagen Slovakia, premárnená šanca

Autor: Ľuboš Kostelanský | 27.6.2014 o 0:00 | (upravené 27.6.2014 o 9:25) Karma článku: 11,60 | Prečítané:  3920x

Idete si zabehať. Takmer v dotyku s vašim sídliskom je prírodný areál ideálny na športové aktivity. Vy však nasadnete do autobusu, aby ste sa odviezli niekoľko zastávok na úplný koniec mesta, do priemyselnej zóny.  Odtiaľ vyštartujete v maratónkach oveľa dlhšou cestou do spomenutého prírodného areálu, aby ste sa vrátili k druhej najväčšej fabrike v meste. Absurdné? Takúto ponuku pripravil obyvateľom Devínskej Novej Vsi Volkswagen Slovakia.

Automobilka v mestskej časti hlavného mesta v máji sprístupnila dve bežecké trate. Oba okruhy sa začínajú a končia pri jednej z nákladných vrátnic závodu na ulici Jána Jonáša. Keď sa na jar objavila informácia, že VW chystá v svojom okolí trate pre bežcov, potešil som sa. Bývam totiž v priamom susedstve fabriky a beh je jednou z mojich športových aktivít.

Naivne som si predstavoval, že nemecká firma v rámci rozširovania závodu vybuduje asfaltový chodník určený na beh niekde v svojom okolí. V porovnaní s aktuálnou investíciou zanedbateľný finančný náklad. Len som nechápal, prečo by ho robila niekde, kde sa vyskytuje iba málo ľudí. Ak teda nerátam zamestnancov fabriky, ktorí však na okraj hlavného mesta dochádzajú za prácou.

VW však nevybudoval nič. Jedného dňa sme pri rieke Morava, kde chodíme so ženou behať , narazili na tabule s logom automobilky. Vtedy som si uvedomil, že trate sú už hotové a ich podoba nemá s mojou predstavou nič spoločné. Začal som skúmať, čo sa vlastne stalo.

Automobilka vyznačila (to je to správne slovo) v Devínskej Novej Vsi dva okruhy 8 a 12 kilometrový. Aby si to tí, čo Bratislavu trochu poznajú vedeli predstaviť jeden by sa mohol volať „Z Volkswagenu do Devína a späť“ a druhý „Z Volkswagenu k rieke Morave a späť“. Ich otvorenie bolo prirodzene slávnostné. Priamo behom ich 14. mája pokrstili člen predstavenstva VW Eric Reuting, primátor Bratislavy Milan Ftáčnik a starosta našej mestskej časti Milan Jambor.

Superlatívy

„Volkswagen Slovakia je aktívnou súčasťou Bratislavy. Výstavbou a otváraním bežeckých tratí podporujeme zdravý životný štýl nielen Bratislavčanov a zároveň našich zamestnancov,“ citovali médiá jedného z šéfov VW Reutinga. Ftáčnika potešilo, že „Bratislavčanom pribudlo nové miesto na využitie voľného času a pestovanie aktívneho životného štýlu“.

Jambor si posťažoval, že bežecké trasy v Devínskej Novej Vsi chýbali. Devínčania podľa neho určite ocenia, že im neďaleko ich bydliska pribudlo nové miesto, kde môžu tráviť voľný čas a „vybehať“ starosti bežných dní“. „Už teraz som zvedavý na prvé ohlasy, ale aj verejné bežecké podujatia, ktoré sa budú konať práve na tejto novej trati,“ dodal môj starosta.

Neviem, koľko z tratí páni aj prebehli, ale tušili o čom hovoria?

Mojim cieľom nie je zosmiešniť automobilku. VW Slovakia je slušná firma. To dokazuje napríklad aj to, že jej hovorca Vladimír Machalík odpovedal na moje otázky, aj keď šlo iba o informácie pre blogera. Nepriamo pripustil, že pre väčšinu obyvateľov Devínskej Novej Vsi je problém, ak sa okruhy začínajú ďaleko od ich domovov aj od bežeckých lokalít. Vysvetlil však, že trate sú koncipované ako kruhové.

„ Práve ich výhodou je to, že každý človek si nájde niekde svoj „prvý kilometer“ a potom si odráta tie zvyšné smerom ako idú. Tieto trate nie sú vytvárané s povinným začiatkom v mieste štartu a cieľa a stanovenou vzdialenosťou, ale ako pomôcka pre bežcov. Samozrejme, začiatok a koniec niekde byť musí,“ napísal mi hovorca VW.

Pre zamestnancov

Ako príklad Machalík menoval inú trať jeho automobilky – takzvaný promenádny okruh v širšom centre mesta okolo Dunaja. „Sú ľudia, ktorí bežia z Eurovei (začiatok), ľudia ktorí vybiehajú pri Propeleri. Ľudia z blízkosti River parku zasa vybiehajú odtiaľ, niekto zasa parkuje pod mostom Lafranconi a začína odtiaľ. Niekto zabehne päť, iný štyri km a niekto celú trasu,“ argumentuje . Rovnako je to podľa neho aj s traťami v Devínskej Novej Vsi.

„Čo sa týka začiatku trate pri závode, je určený najmä obyvateľom bytoviek v okolí Jána Jonáša a zamestnancom VW SK,“ vysvetlil mi hovorca VW.

Napokon ma informoval aj o tom, že trate pre nich vytvorila agentúra BE COOL, čo je organizátor najväčších bežeckých podujatí na Slovensku a vychádzali práve z miest, kde ľudia behávajú. „Na Slovensku by ste asi ťažko hľadali lepšieho odborníka na túto problematiku,“ doplnil.

Možno ste si všimli, že kým Machalíkov šéf povedal, že trate sú pre Bratislavčanov a zamestnancov, Machalík to zúžil už len na obyvateľov bytoviek v okolí Jána Jonáša a zamestnancov. Ako som už spomenul, bývam vedľa automobilky, a teda aj pre mňa platí, že som obyvateľom bytoviek v okolí Jána Jonáša. Na rozdiel od väčšiny obyvateľov Devínskej Novej Vsi, ktorí to majú k priemyselnej zóne niekoľko kilometrov. Nikdy by ma však nenapadlo začať tréning na tomto mieste. Naozaj neviem načo bežať popri nevábnych cestách s hustou nákladnou dopravou, keď sú u nás jedny z najlepších terénov v Bratislave, avšak opačným smerom.

Ak sú trate s logom WV určené pre zamestnancov potom je zvláštne, že nezačínajú pri hlavnom vchode do automobilky. Ten totiž slúži ako vrátnica pre väčšinu ľudí, čo v automobilke pracujú. Takto to majú k začiatku okruhov niekoľko kilometrov. Tiež je otázne, nakoľko je pre  nich zaujímavé behať pri fabrike, keď veľká časť do zamestnania dochádza z väčšej vzdialenosti. Moje skúsenosti (pohybujem sa tu denne) ukazujú, že to zrejme zaujímavé nie je. Za poldruha mesiaca, čo sú trate otvorené som na ich štarte nevidel jediného bežca.  

 Iba reklama

Keď to zhrniem. VW v Devínskej Novej vsi osadil jedenásť bežeckých tabúľ - kilometrovníkov, plus informačnú tabuľu s mapkou tratí a inštrukciami k bežeckej rozcvičke. Vzhľadom k tomu kde začínajú je pre väčšinu obyvateľov mestskej časti zhruba tretina až polovica tratí nevyužiteľná. Je pravda, že môžete začať na inom mieste. Kilometre na tabuliach však potom už neukazujú váš tréning a vy k nim musíte niečo odpočítavať, alebo pripočítavať.

Predovšetkým však pre mňa a ďalšiu veľkú časť bežcov sú kilometrovníky označujúce nejakú trať nepotrebné. Program v mobilnom telefóne meria všetky parametre nášho tréningu vrátane dĺžky. Domnievam sa, že trate tak ako sú navrhnuté môžu využívať iba obyvatelia bytovky a robotníckeho hotela na ulici Jána Jonáša. To sú rádovo stovky ľudí. Len nevidím väčší prínos, ktorý pre nich môžu znamenať.

Ak sa predsa len niekto nájde, kto si pôjde trate zabehnúť, musí sa pripraviť na niekoľko nepríjemností. Ak sa k automobilke vyberie autom bude mať problémy s parkovaním. Na mieste, kde sa trate začínajú, je síce parkovisko, ale len pre zamestnancov. Ďalej, na tabuli síce nájdete inštrukcie k bežeckej rozcvičke, nebude však mať dosť miesta na to, aby si ju zacvičil. Tabuľa je osadená rovno pri asfaltovom chodníku, ktorý je cez pracovný od rána do noci plný ľudí, keďže vedie okolo konečnej viacerých autobusových liniek.

Predovšetkým však, počítajte s orientačnými komplikáciami. Ak náhodou nie ste z Devínskej Novej Vsi (väčšina zamestnancov VW), takmer určite zablúdite. Na tratiach je viacero komplikovaných odbočiek, ktoré nie sú nijako vyznačené. Označené nie je ani miesto, kde sa trate, ktoré majú spoločné úvodné necelé tri kilometre rozdeľujú a spájajú.

 Ešte raz a poriadne

 Kratšia z tratí má aj ďalšiu nectnosť. Úsek okolo piateho kilometra jej autori vedú po asfaltovej ceste vedúcej z Devínskej Novej Vsi do miestnej časti Devínske jazero. Okolo cesty nie sú chodníky, ani krajnice. Bežci sa tak majú stretávať s autami. Nepochopiteľné je to preto, že paralelne s touto cestou vedie novovybudovaná protipovodňová hrádza s príjemnou makadamovou cestou, ktorú bežci využívajú.    

Hovorca VW ma uistil, že trate, aj keď nemajú certifikát (ten vydáva len Slovenský atletický zväz) sú „dĺžkovo riadne premerané“. Ako je potom možné, že vzdialenosť medzi tabuľou označujúcou piaty a šiesty kilometer na kratšom okruhu nie je kilometer, ale len zhruba 600 metrov? A to som premeral iba jednu vzdialenosť, ktorá sa mi zdala najpodozrivejšia. Vedeli by to odborníci z BE COOL nejako vysvetliť?

Nechcem byť negativistický frfľoš. Vážim si, že sa fabrika v mojom meste rozhodla urobiť niečo pre jeho obyvateľov. Šancu, ktorú mala však premrhala. V prípade dobrej vôle by sa ale dalo niečo zachrániť.

Nápad zadarmo pre VW: Trate prerobte. Ich začiatok a koniec umiestnite pri Cyklomoste Slobody. Po jeho otvorení sa toto miesto stalo prirodzeným centrom rekreačnej lokality, dobre prístupným pre všetkých. Tabule sa okrem tej s mapou dajú využiť aj na nové trate, stačí ich len premiestniť. A mapa sa dá prelepiť. Ak je to spojené s povoľovaním verím, že moja mestská časť vyjde v ústrety.

Ak by sa automobilka rozhodla spraviť niečo naozaj užitočné, tak tu je nápad číslo dva: Cyklo a bežecký chodník medzi Devínskou Novou Vsou a Devínom (áno, ten ktorý ste označili) vlani poškodili záplavy. Najkritickejší je zhruba 100 metrový úsek pred Devínom. V jeho strede bol asfalt celkom porušený a ostalo len blato. Opravte aspoň tých 20 najhorších metrov a dajte tam tabuľu s nápisom „Túto trasu pre vás opravil Volskwagen Slovakia“. Ľudia vás budú mať radi.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Hofer neprehral, to len populizmus porazil sám seba

Víťazstvá radikálov či populistov nie sú samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.


Už ste čítali?